Denne
bloggposten skrives i forbindelse med mitt studie på
NTNU i Teknologiendring og samfunnsutvikling.
Commodities blir også kalt substitutter. Det er varer som kan erstatte hverandre. De dekker samme behovet hos kunden, tradisjonelt eksempel er epler og andre jordbruksvarer. Det vi ser er at tilbydere i økende grad prøver å lage sine produkter unike på en eller annen måte, slik at de ikke så lett kan erstattes. Det som særpreger commodities er at det er stor konkurranse og dermed sterkt prispress, slik at man hele tiden søker og effektivisere produksjonen og redusere produksjonskostnadene.
Commodities blir også kalt substitutter. Det er varer som kan erstatte hverandre. De dekker samme behovet hos kunden, tradisjonelt eksempel er epler og andre jordbruksvarer. Det vi ser er at tilbydere i økende grad prøver å lage sine produkter unike på en eller annen måte, slik at de ikke så lett kan erstattes. Det som særpreger commodities er at det er stor konkurranse og dermed sterkt prispress, slik at man hele tiden søker og effektivisere produksjonen og redusere produksjonskostnadene.
Når det
gjelder digitale tjenester så er grensekostnaden for å produsere en enhet mer
tilnærmet lik null. For eksempel når man selger lisenser på programvare, sende
sms eller legge ut bilder på Instagram, Arne Krokan( 2013).
Hva da
med undervisning? Tidligere har alle elever som ønsket å ta opp igjen fag eller
ta tilleggs fag stort sett basert seg på
private skoler/privat undervisning, dvs betalt for dette. Nå kan de finne
gratis nettbasertvideoundervisning . Selvstendige og motiverte elever kan nå følge ressurser som lærere har
lagt ut. Hva da med de som baserer seg på å ta penger for tilsvarende, eks Gotime?
Det er
klart de som skal ta seg betalt må tilby noe ekstra. Det de kan tilby er
individuell veiledning, oppfølging, personlig tilbakemelding osv. Det er en
tjeneste som tvilsomt kan bli commodity. I fremtiden vil man derfor ha et meget
stort behov for engasjerte, dyktige pedagoger som ser den enkelte elev, kan gi faglig relevant tilbakemelding,
veilede og tilrettelegge.
Alle felles forelesninger i skolen kan bli
commodities. Dette kan ha positive effekter ved at veiledere kan hjelpe den
enkelte elev å finne nettbaserte
forelesninger som passer akkurat denne eleven, på det nivået han er nå,
den målformen han måtte ønske og den
progresjonen han trenger. På denne måten kan man oppnå bedre
tilrettelegging for den enkelte elev
uten å trenge flere kvalifiserte lærere.
Læreren bruker kun tiden sin på elevveiledning. Den store utfordringen er å få implementert dette inn i dagens
skole. Dette må organiseres og
tilrettelegges og ikke minst kontinuerlig oppdateres. Aktører som henvender seg
til det private markedet eks Facebook, Google etc, kan finansiere sitt arbeid
med reklameinntekter. I skolen er ikke det tillatt med reklame. Så når dette blir commodities så må det
offentlige inn, utdanning skal være gratis i Norge. På sikt vil dette likevel
kanskje lønne seg. Vi har for få kvalifiserte lærere og utviklingen er ikke
oppløftende, googler man lærermangel så viser ulike kilder mangel på mellom på
11 000 - 18 000 i 2020 (ulike beregninger avhengig om man er i opposisjon
eller ikke). Dessverre tryller vi ikke frem 18 000 slike som denne Dagbladreportasjen
viser. Erstatter vi lærerens
forelesningtid med engasjerende videoer, så frigjør vi lærerressurser.
Mange av
forelesningressursene ligger allerede ute, det offentlige må bevilge midler til å samle og dele dette
fortløpende, samt få produsert innhold der man mangler, ved å engasjere dyktige
formidlere. Vi har allerede NDLA som
plattform for deling. Det er selvsagt ingen liten jobb, men du verden for en
spennende skole man kunne fått: Se for
deg statistikk med HansRossling , fysikk med HaraldEia eller Karsten Alnæs i
historie.
2 kommentarer:
Dette er selvsagt et innlegg helt i min "ånd" :)
Jeg er enig i forutsetningene og i mulighetene. På tide at flere oppdager dette?
@arnek
Kjempefint innlegg, men du har et _enda bedre poeng_ her: "Den store utfordringen er å få implementert dette inn i dagens skole." :-)
Legg inn en kommentar