tirsdag 6. desember 2011

Arbeide i skyen

Jeg blir mer og mer glad i å arbeide nettbasert. Spesielt var jeg glad for det, da harddisken på PC'en min kræsjet for to uker siden. Jeg hadde jo ikke noen sylfersk backup, men det gjorde heller ikke noe fordi alt jeg hadde gjort siden forrige backup, lå i skyen: Dropbox, Skydrive, Itslearning, Googledocs, mail på web etc.

Etter siste oppdatering av delefunksjonen på Skydrive, så synes jeg den er blitt mye bedre. Jeg har lagt ut notater i OneNote fra timene mine for elevene, vet ikke hvor gode de er, men de er nå der. Bare å dele en enkel lenke fra itslearning én gang, så trenger jeg ikke tenke mer på det.

I matematikk 1YP så jobber elevene endel med regneark. Jeg bruker også endel regneark i S2 til rekkeberegninger og statistikk. Tidligere syns jeg det har vært slitsomt å få inn mange filer via oppgaveinnlevering på itslearning. Ofte er det ikke noe som skal rettes, men jeg ønsker å se hva de får til og om de har forstått alt, hva bør jeg hjelpe dem med osv. rett og slett for å gi fremovermeldinger som det nå heter. Nå lager jeg kun ett Exceldokument på Skydrive, gir tilgang via å dele lenken for å redigere. Jeg lager et ark for hver elev (evt to og to jobber sammen) i samme dokument. Elevene lager modeller, grafer og regner og holder på. De kan se på hverandres ark og det resulterer ofte i spørsmål på kryss og tvers i klasserommet. Jeg kan se underveis i prosessen hvordan det går, via egen PC eller bare ved at jeg går rundt, jeg gjør stort sett det siste. Ser jeg da noen elever som har fått til noe originalt eller greid å løse noe vanskelig, så viser jeg det på projektoren umiddelbart. De andre kan da "herme", dvs lære av hverandre. Hvis de ikke blir ferdig med arbeidet den ene dagen, så finner de straks tilbake til dokumentet neste gang, lenken er på itslearning. Ingen filer man ikke vet hvor er, samarbeider de, og noen er syke, er alltid arbeidet tilgjengelig. Aldri noe problem med låne PC heller. Når elevene jobber hjemme, så kan jeg faktisk også da følge med på prosessen. De bruker kanskje spørrespalten min på itslearning (jeg bruker diskusjonsforum) og viser bare til lenken: "Hvorfor virker ikke denne formelen?" Eller diskutererog samarbeider med medelever via Facebook om metoder, formler og løsninger. Ingen filer som må sendes.

På tilsvarende måte kan man jobbe med alle fag, for eksempel i PowerPoint. En stor presentasjon med ulike undertema man har fordelt i forkant. Effektene ovenfor gjelder også her. De ser hva de andre gjør og en stor gevinst er at de ser hvilket nivå de andre jobber på:  "Kanskje bør vi også bruke noen bilder. - Oj, så langt de andre er kommet. De er kanskje ikke på FB hele tiden, vi får se å komme i gang vi også." (Kommentarer jeg har overhørt i timen.)

Når det gjelder helt individuelt arbeid, så er det heller ikke noe i veien for at eleven oppretter et nettbasert Word-dokument og deler lenken med læreren sin via en oppgave i itslearning. Da slipper man all opplasting og nedlasting (det er så kjedelig og tar tid!) Læreren kan kommentere underveis i prosessen. Enkelt prosessorientert dokument.

Man har jo kunnet jobbe tilsvarende dette i Googledocs tidligere, så det er forsåvidt ikke noe nytt. Fordelen med Officeproduktene er at de har mange flere muligheter og bedre funksjonalitet. Når man er vant til Excel, så blir man ofte frustrert av å jobbe med enklere løsninger. Elevene mine har Officepakken, så de kjenner kommandoer, selv om det er stort sprik i Excelkunnskapene når de kommer til videregående. Igjen er jo en slik mix av individuell og kollektiv jobbing, meget nyttig. Så og si alle elever har en hotmail. De husker passord og noen få klikk, så er de i gang med å redigere. Hvis de ønsker det, er det bare å laste ned filen, hvis de ønsker å jobbe lokalt å få tilgang til mer funksjonalitet. Dette er aktuelt når de har jobbet seg ferdig, fått tilbakemeldinger og ønsker å ha det ferdige arbeidet tilgjengelig på prøver og eksamen eller for innlevering til en endelig sluttvurdering av arbeidet.

Det er sikkert ennå flere muligheter, jeg kommer ikke på alt og nå for tiden er det bare matematikk jeg underviser i, hadde jeg undervist i samfunnsøkonomi i år, så hadde nok innlegget blitt ennå lenger.

IKT gjør at vi har egentlig en helt annen mulighet til å følge opp våre elever og å se våre elever, se arbeidet deres. Vi kan være mye tettere på, sikkert på godt og vondt, sett fra elevens side. Det er en grense for hvor mye de ønsker å bli sett. Selv om det bare er godt ment fra vår side, så må man passe på at man ikke roper til dem i alle kanaler hele tiden. Jeg har julekalender, slik at de "må" gjøre matematikk hver dag Jeg har et matematikkprogram med oppgaver så jeg ser hvor mye lekser de gjør. Jeg har diskusjonsforum slik at de kan stille spørsmål til enhver tid (det er helt overkommelig å svare dem, de er ikke så aktive, men det er et tilbud om hjelp.) Jeg legger ut oppgaver fra NDLA, teori fra NDLA eller andre nettsteder og egne videoer (eget innlegg tidligere). Glemt bok hjemme eller på skolen holder ikke lenger. Notater kan de ta i OneNote hvis de har glemt penn og papir. Ingen av de gamle gode argumentene for å slippe å gjøre noe holder lenger. PCen glemmer de aldri! ITavdelingen tilbyr lånePC, nettet er nesten aldri nede lenger. Status og oppfølging i itslearning gjør at jeg kan følge progresjon og arbeid. Læringstrykket blir større, aldri fred å få. Det eneste mine lever slipper er å bli spammet med meldinger på itslearning. Informasjon er på fagsiden, de vet hvor de finner den. Det er nok av andre lærere som kun bruker meldingsknappen for å følge opp elever, det er en uting, synes jeg. Jeg skal i alle fall gi mine elever en velfortjent juleferie, ingen matteoppgaver, video eller quiz. Julefreden skal senke seg også i itslearningfaget mitt. Tror jeg skal erstatte fagsiden med et vakkert vinterbilde som motiverer til tur ut. For eksempel dette bilde tatt i dag rett utenfor huset der jeg bor! Endelig snø og skispor! Endelig kom det skyer med snø, ikke bare dokumenter!

Ingen kommentarer: