mandag 22. mars 2010

Vurdering i It'slearning

Jeg ønsker meg vurderingsskjema som kan brukes i It's learning. Bygget opp litt på samme måte som undervisningsplanene. Frihet til å velge kolonner og rader.

Nå lager jeg et skjema i Word pr. elev. eksempel ligger her. Markerer med en farge de rutene/tekstene som gjelder dem. Skriver noe i feltetne om hva de må bli bedre på. Dette er et veldig generelt skjema, tilpasser det ofte til de ulike vurderingssituasjonene.

På It'slearning kunne man fått lov til å lage ulike maler, som man selvsagt kunne kopiere fra fag til fag evt. laste ned å dele med andre.

Etter at jeg hadde gjort alle vurderingene i Word, brukte jeg en halv time på å laste dem opp, ett og ett, som vedlegg til vurdering i en oppgave jeg hadde opprettet.

Dette er jeg nok ikke alene om. Vet at mange lærere bruker samme rubrikkopplegg i en eller annen lignende variant. Eksempelvis: HenningFjørtoft beskriver dette i sin bok om vurdering. Kjemikern nevner det i sin blogg. Kjære It'slearning, når får vi noe sånt?

Vurdering er viktig! Forberding av fraværsmodul, sikkert nyttig, men fravær er så negativt og lite utviklende i seg selv. Derfor tar jeg ikke bølgen for slike nyheter! Individuelle opplæringsplaner dekker ikke dette behovet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg bruker ikke karakterboken i It's Learning, fordi vi likevel må føre alle karakterer som er grunnlag for standpunkt i SkoleArena (Vurderingsmodulen). Problemet er det samme der. Begge systemene er for registrering av vurdering, ikke for vurdering, om du skjønner forskjellen. De legger ikke til rette for andre former for vurdering enn karakter/poeng/et tekstfelt for tilbakemelding (eller fremovermelding). Hvordan man kommer frem til den vurderingen, og en god integrasjon med vurderingskriterier i forhold til kompetansemålene synes jeg ikke det legges til rette for.

Så jeg signerer - vi vil ha et fleksibelt vurderingssystem digitalt som er slik at vi kan bruke blant annet rubrikker, og som er slik at vi ikke trenger å føre noen vurderinger flere steder.