søndag 16. november 2008

Kilder, hvor finner vi bra stoff til elevene?

Jeg jobber mye med å finne gode kilder til elevene mine. Bruker bl.a. forskning.no. Tenkte først at det kanskje ble for vanskelig for dem, men har funnet mye bra der. Siste greie var en fotostory om finanskrisen. Artig, tenkte jeg, variert måte å fremstille stoff på, ikke bare ren tekst. Jeg rakk ikke å se så nøye gjennom, så jeg la den bare ut til elevene mine. Tilbakemeldingen jeg fikk fra elevene var at den var litt vel banal og enkel. Etter å ha sett gjennom den selv, så må jeg si at jeg er enig. Derfor må jeg heretter bli ennå nøyere med å vurdere alt jeg legger ut.  Jeg tror det er nyttig at vi legger ut gode lenker. Nettet tyter over av informasjon. Stadig mer. Det er vi som må lede dem riktig. Mange elever sliter med lesevansker i større eller mindre grad. Derfor ser jeg det som spesielt viktig at de skal slippe å lese dårlige sider, eller sider som ikke "treffer" kompetansemålet. Tilsvarende jobb som bibliotekaren har egentlig. Med Web2.0 blir det ennå mer der ute. Under en ganske så greit blogginnlegg som jeg mener elevene kan lese, så kommer det mange ville kommentarer, blir kanskje litt dumt. Uansett desto viktigere å lære dem å være kritisk og reflektere over det de leser.

2 kommentarer:

EinarB sa...

Gjennom bloggen til Jan Arve Overland fant jeg en artikkel av Tord Høivik "Plinius" om informasjonssøk: http://www2.db.dk/dbf/2008/nr1/hoeivik.pdf

Artikkelen kan anbefales, men jeg er ikke helt enig i noe av det første som står i sammendraget: "I stedet for å satse på generell opplæring i informasjonssøking og kildekritikk, bør skolen sørge for konkret trening og støtte til gode praktiske rutiner i læringsarbeidet.." Det burde heller stått "I tillegg til.." syns jeg.

Anne Cathrine sa...

Tusen takk for artikkeltipset. Enig med deg i når det gjleder det som sto i sammendraget. Men artikklene var nyttig, tror flere lærere bør lese den.