mandag 24. november 2008

Eksamen kommer uansett - web2.0 eller ikke

Diskusjoner om bruk av web2.0 i undervisningen er det mange av. Nå begynner jeg å tenke på eksamen. Jeg tester ut og håper at det meste skal gi økt læring og motivasjon. Elevene mine er flinke til å jobbe. Men hva med eksamen og alle hjelpemidler? Mine elever har blogger, vi har wiki, de har skrevet samarbeidsoppgaver. (Samfunnsøkonomi). De har levert på It'slearning, fått kommentarer og forbedret arbeidet sitt. To av mine elever hadde en veldig god besvarelse som jeg poengterte  for dem at den kunne være meget nyttig på eksamen. Eksamensoppgavene i faget er ganske vide og derfor ser jeg at tidligere arbeid kan puttes rett inn i en besvarelse. Er dette galt å gjøre? Nei, vil jeg svare. Det er elevens eget arbeid og det er velformulert og tilbakemeldingen eleven har fått på dette er en sterk 5'er. Men! De er jo to stykker, hva om begge kommer opp i samme fag og leverer samme tekst? Sannsynligheten at de kommer opp begge to er jo stor i vg3. Uansett vil problemstillingen lett dukke opp når de har tilgang til mye bra samarbeidstekster som ligger på fagwiki'n deres. Det trenger ikke være en hel oppgave, men en del av en oppgave. I tillegg er det viktig å få med kilden til kilden, det er jo forsåvidt greit. Men jeg lurer mer på det andre? 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg personlig mener det blir feil å levere inn tidligere arbeid på en eksamen. Jeg tolker deg slik at du tenker mer i retning av mappevurdering - at det beste arbeidet til eleven leveres i en utvalgsmappe (her blir det da eksamen) til en sluttvurdering i faget. En eksamen er, slik jeg oppfatter den, et nytt arbeid som skal produseres der og da, men man kan eventuelt støtte seg på tidligere arbeid som referanse, ikke som fasit.

Anne Cathrine sa...

Jeg tenker ikke på noe mappevurdering. Eksamen er jo slik den er bestemt. Det er bare at i noen fag så kan de allerede ha skrevet noe meget bra som passer utmerket til besvarelsen. Jeg har faktisk opplevd at elevene har fått så å si samme spørsmål/tema på eksamen som de har jobbet med før. (Vi bruker mye aktuelle nyhetssaker i dette faget). Da vil det jo ikke by på problemer å levere deler av det de selv har skrevet før, men det blir verre hvis de har samarbeidet om det. Da må de jo skrive det om. Dette problemet eksisterte ikke tidligere, fordi da hadde de ingen hjelpemidlere, kunne bare skrive etter hva de hadde i hodet, det blir sjelden ordrett.