tirsdag 2. september 2008

Matematikkdidaktikk med vekt på digitale verktøy


Et langt navn, og et langt lerret å bleke eller et langt lerret å bli blek av. Etter to dagers samling i Sandvika med bruk av GeoGebra, Wiris(CAS-verktøy) og Excel, så er vi godt rustet til å lage gode pedagogiske undervisningsopplegg ved bruk av disse hjelpemidlene. Jeg har jo brukt alle verktøyene tidligere, men likevel dukker det opp stadig for meg, ubrukt funksjonalitet. Jeg ser derfor to utfordringer: elevene skal tilegne seg nye kunnskaper i matematikk (S2 som jeg underviser i), samtidig som de skal blir gode på å bruke verktøyene. Målet må være at elevene lærer begge deler på en gang, slik at vi ikke bruker dobbel tid (for vi har jo alltid knapt med tid).

En mulig måte kan være å starte nytt tema, med å utforske emnet sammen med eller ved hjelp av det digitale verktøyet. Men bak i hodet mitt er det noen som sier: "Bruk penn og papir først, ellers lærer de det aldri ordentlig!" Jeg tror jeg skal teste ut dette her. Øvelser som vi ble tipset om, hvor elevene bruker penn og papir sammen med digitale verktøy (dumt ord egentlig), kan kanskje være med på økt forståelse, og det er noe av kjernen, målet ved undervisningen.

2 kommentarer:

Guttorm Hveem sa...

Kan henda du får nokre tips til excel her: http://feeds.feedburner.com/LearnExcelFromMrexcelPodcast (Eg bruker Miro for å lasta ned og læra meg...)

Anne Cathrine sa...

Tusen takk for nyttig tips. Takk også for den greia man kunne putte inn i PowerPoint presentasjoner som du hadde på bloggen din. Nyttig begge deler.