mandag 16. juni 2008

Wordle og litt annet


Ble igjen inspirert av Ingunn, prøvde å lage en tag cloud i Wordle jeg også. Brukte en avisartikkel om kronekursen (samfunnsøkonomi). Limte den først inn i Word og fjernet en del av de kjedelige ordene, ser at jeg kunne fjernet flere. Artig måte å starte et nytt tema på, la elevene gjette hva artikkelen handler om eller hvilket læreplanmål det dreier seg om. Skal teste det ut til høsten. Fint å fylle "skuffen" med gode ideer som jeg kan bruke utover høsten. Har lest Utviklingen av en lærer og alle hennes tanker om hvordan gjøre det bedre neste skoleår. Jeg har ikke de samme fagene, men det er mye av strukturen som er nyttig likevel. Mange andre blogger tar for seg det samme, hva skal jeg gjøre bedre neste år? Det er det som er morsomt med å være lærer. Jeg kan starte på nytt igjen hvert år med nye elever, blanke ark og nye ideer som kan testes ut. Tidligere jobbet jeg i det private næringsliv. Det var aldri sånn at man kunne stryke bort alle kundene og starte på nytt igjen med nye kunder og nye forsetter om å gjøre det bedre denne gangen. Dårlig forretningsidé som vil skjære seg ganske fort.

1 kommentar:

Ingunn sa...

Takk for tipset om å slette høyfrekvente ord ord i Word - det hadde jeg ikke tenkt på. Vi diskuterte disse tag cloudsene på kontoret, og Anne foreslo å skrive dem ut på kort og gi elevene som repetisjonsoppgave/gruppeoppgave. Da må de gjenfortelle innholdet med egne ord, evt skrive det ned. Det er også en fin samarbeidsoppgave.