torsdag 22. mai 2008

Full kontroll over PC'ene til elevene

Etter å ha lest Jørns innlegg om Nesodden og deres holdninger til PC bruk, så leste jeg tilfeldigvis en liten notis i dagens Aftenposten. Ikke tilfeldig kanskje, fordi Facebook var nevnt i overskriften. Det handlet om noe så viktig som organdonasjon. Vår helseminister Sylvia Brustad vil ta i bruk Facebook for å nå de unge. " - Det er en arena hvor vi når folk, spesielt unge. det er stort engasjement i disse gruppene, og det er viktig å ta i bruk slike virkemidler også når det gjelder tunge temaer som organdonasjon," sier Brustad.

Litt dumt kanskje, hvis hun prøver å nå elevene våre når vi har time. Nei, man kan mene hva man vil om akkurat det hun sier. Men vi greier aldri å stenge alt, utopi. Det blir som å tette en demning, da vi var små og bygget demninger, vannet fant alltid en vei ut. F. Hamre understreker det i sin kommentar til samme innlegg som nevnt over. "Vi må endre vår måte å tenke, undervise og vurdere på. " Det som er flott, er at jeg har så mange der ute i bloggverden å hente inspirasjon og ideer fra. Ingen nevnt, ingen glemt.

I samme Aftenposten leste jeg om Kinas nye grensesprengere: De virkelige nyhetene fra Kina kommer fra landets mange millioner bloggere. Spennende. Sensuren funker ikke på Twitter, står det. (Finner ikke artiklen på nettutgaven).

1 kommentar:

Marita sa...

Jeg leste også det om Kina. Jeg skal presentere litt diverse for lærerne på skolen framover, og da er det jo dette er interessant eksempel å bruke. Skal høre på kåseriene også, takk for gode tips!