tirsdag 20. januar 2015

Bruk av OneNote-klassenotatblokk

Rent bortsett fra navnet, er dette et verktøy som er superenkelt og gjør lærer-hverdagen enklere og oppfølgingen av den enkelte elev bedre og lettere. Hvis jeg skal kåre alle digitale verktøy eller ressurser jeg har benyttet som lærer (og det er blitt mange i årenes løp), så vil OneNote-klassenotatblokk (OneNote Class Notebook Creator) stikke av med en overlegen seier.

Jeg har laget en video til venstre her, der jeg beskriver hvordan boken opprettes, den er laget før det kom en norsk oversettelse, men alt er likt, bortsett fra språket. Bruk av dette verktøyet forutsetter at kommunen/fylkeskommunen har Office365. Det er det flere og flere som har tatt i bruk.  Hvis elever har Mac eller diverse nettbrett, så finnes det gratis OneNote for nedlasting på onenote.com.



Kort fortalt er dette en OneNotebok som jeg deler med mine elever som består av: 

  • En inndeling der bare jeg kan redigere
  • En inndeling der alle elever og læreren har samme redigeringsrettigheter
  • En inndeling per elev, der jeg og den enkelte elev har samme rettigheter
Under hver inndeling kan man lage underinndelinger og selvsagt så mange ark man vil. Du som lærer kan legge til flere lærere, hvis det er flere som deler samme elevgruppe/faggruppe.

Muligheter:
  1. Følge opp daglig skolearbeid, eleven gjør arbeidet i sin inndeling, du kan raskt titte for å se at det ligger noe der. Ingen opp og nedlasting.
  2. Jeg kan lage en mal for oppgaveløsning under min inndeling som de kan kopiere inn i sin inndeling. (Ingen fil på LMS som må lastes ned, fylles inn og lagres eller leveres)
  3. Prosessorientert arbeid, elevene produserer, jeg titter og ser og kommenterer. Igjen: ingen opp og nedlastinger. Når noen har endret, så er navnet på inndelingen/arket med fet skrift.
  4. All informasjon som oppgaver, modelltekster, bilder, løsninger, veiledninger, oppskrifter, filer og det jeg som lærer skulle ønske å legge ut til mine elever kan legges inn der. Ingen opplasting på læringsplattform, bare å endre direkte hvis man oppdager feil eller det er behov for endring.
  5. Samarbeidsområde, elever kan jobbe sammen, grupper kan jobbe sammen, alle ser alt, det kan fungere som en fagwiki. Den kan bygges ut i det uendelige.
  6. OneNotes allerede innebygde funksjonaliteter som lyd og videoopptak kan brukes over alt. (NB! ikke i gratisversjonen)
  7. Vanlig vurderingsarbeid med tilbakemelding via skrift eller video/lyd
  8. Boken kan de få tak i fra alle enheter som har internett (nettbrett, mobil, andres PC...).
  9. De kan redigere via nettversjonen, hvis de ikke er på egen PC.
  10. De har tilgang til boken lokalt under eksamen/prøver der alle hjelpemidler er tillatt. Trenger ikke nettilgang.
  11. Alt er søkbart, så selv den eleven med minst oversikt og kontroll greier å finne det han leter etter.
  12. Du kan ta bilde rett inn i boken via OneNote app på mobil.
  13. Kan brukes i alle fag på alle trinn, tør jeg påstå, kun fantasien setter grenser for lengden på denne listen, og min tid......


Videoen her viser eksempel fra en av mine Klassebøker som jeg har benyttet sammen med mine elever siden tidlig i høst i matematikk.






1 kommentar:

Ole Johnny Devik sa...

Spennande verkty. Eg har starta å bruke det sjølv, men har endå ikkje fått anledning til å innført elevane i bruken av klasserommet som eg har oppretta for dei.

Men starter neste veke;)