mandag 19. november 2012

Delte OneNotebøker - 2

I innlegget under skrev jeg om en OneNotebok som jeg deler med mine elever. Elevene har kun seerrettigheter i den boken. Jeg har også en felles bok hvor alle har redigeringsrettigheter. En arkfane pr elev, eller pr gruppe (2-3 elever).

Denne OneNoteboken brukes til å produsere oppgaver i, elevproduserte og til å dokumentere læring i form av videoer de laster opp. Dette synes jeg fungerer veldig bra. Viktig å fortelle elevene at alle i klassen kan se hva de andre gjør og faktisk også slette det. Det siste er det ikke meningen at de skal gjøre.

Dette er en bok som de kan "leke" i. Arbeidet blir ikke vurdert og det har resultert i veldig kreative elever. En elev løser et matematikkstykke og forklarer hva hun gjør i en egenkomponert rap. Noen diskuterer to og to om løsningsmetoder. Dette er vg2-elever i S1. Jeg gir likevel tilbakemeldinger på det jeg ser og leser, men det er kun positive og evt korrigerende, hvis det er noe matematisk feil.

Tilbakemeldinger fra elever er at dette er morsomt og at dette er noe de gjerne vil ha mer av. Elevene spiller enten inn ved at de lager legger inn en video i OneNote, hvor de har gjort et skjermopptak ved hjelp av Screencastomatic, eller at de spiller inn vha webkamera på PC'en og filmer matteboken sin ved hjelp av videoopptakeren som er i OneNote. De kan også ta et bilde av en utregning å forklare hva de har gjort. Dette kan gjøres veldig enkelt ved at de har en OneNoteapp på mobilen sin og kan ta bilde rett inn i OneNote. Bøkene er synkronisert.


Jeg har stor tro på å bruke lyd/videoopptak av det de gjør, enten det er å forklare en løsningsmetode, fortelle hva de har funnet ut eller dokumentere en regel. Elevene får i mye større grad bekreftet overfor seg selv om de kan stoffet eller ikke, uttrykke seg muntlig gjøres alt for lite i de fleste timer. Ved hjelp av opptak i form av samtaler med medelever vil de kunne korrigere hverandre. Til slutt, og ikke minst vet jeg at dette er elevens eget arbeid. Det er veldig lett å høre/se at dette er noe eleven har gjort selv.

Bruk av video/lyd bør kunne brukes i mange fag på mange ulike måter. Elever som sliter med å skrive vil også ha en fordel av dette. Det er jo nettopp på en slik måte man får utnyttet PC'ens fordeler og har gode muligheter til å differensiere. Selvsagt kan slikt arbeid også bli vurdert.

Hvordan dele OneNotebøker har jeg henvist til i blogginnlegget nedenfor. Eller gå direkte hit til Kjemikerns blogg.

Ingen kommentarer: