Dette skulle egentlig vært en kommentar på Junes blogginnlegg, men jeg hadde
plutselig litt mer å si, det ble derfor en egen bloggpost.
Jeg mener at det er
noe som mangler i diskusjonen, det er tiden - tidsaspektet. Problemet, slik jeg
ser det, med ungdom som spiller dataspill, er at de blir hekta. Mye tid går
med, og det går utover skolearbeid, nattesøvn og kanskje fysisk aktivitet, ikke
for alle, men for mange av de ungdommene jeg treffer i min skolehverdag. De
fleste bør jo skjønne at man kan lære mye nyttig av å spille, det som June
poengterer i bloggen sin. Vi lærte jo mye av å spille før vi hadde dataspill.
Introduksjon til penger, verdier, kjøp og salg fikk jeg gjennom monopol,
kortspill gjorde meg bedre i regning, sjakk og bridge fikk meg til å lære å
tenke strategisk, yatzy øvde opp regneferdigheten og alle spill gjorde at jeg
begynte å reflektere over sannsynlighet. Bygge lego og lage veisystemer i
sandkassen, det er utallige former for spill og lek som fremmer læring og
utvikler hjernen, det er vel også opplest og vedtatt. Mange av disse
aktivitetene brukes i skolen i dag, barneskolen mest, for å aktivisere
elevene. Spill av ovennevnte type har en stor fordel, man blir ikke så
hekta (ikke jeg i alle fall), så det er rom for å gjøre skolearbeid og få
nattesøvn i tillegg.
Hvorfor skal da
dataspill komme i en annen kategori? Dataspillene som June nevner, har den
ulempen at for mange av de som spiller blir helt oppslukt, det tar over for mye av tiden som som
burde vært benyttet til andre ting, spesielt nattesøvn og fysisk aktivitet. Det
er vel ikke kontroversielt å si at det er bred enighet om at ungdom trenger
søvn og at de trenger å bevege seg.
Fremtidens skole: Det hadde jo vært en
fantastisk tanke at all læring kunne skje gjennom spill og at alle elvene i
timene var så hekta at vi måtte dytte dem ut av klasserommet for at de skulle
ta pause fra nynorsk, historie og fysikkspillene sine! Elevene kommer løpende
til skolen hver dag for å starte opp der de måtte slutte dagen før. Spillet
som lærte dem om all dikting i middelalderen! Fremtidens skole bør være så full
av spill at elevene gleder seg til å komme hjem å gjøre andre ting - være
sosiale, dra på trening, legge seg tidlig for å være opplagt til en ny dag full
av spennende spill! Så datautviklere: Sett i gang!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar