onsdag 4. februar 2009

Deling på tvers av fylkesgrensene

Mitt siste blogginnlegg ga flere tanker. Vi er endel lærere som blogger og deler erfaringer. Skoleledere i Rogaland blogger (de har fått det i "lekse" fra Arne Krokan). Hvorfor blogger ikke alle som sitter som ansvarlig for pedagogisk bruk av IKT i fylkene? Jeg kjenner til en noen (måtte rette opp originalinnlegget etter jeg fikk kommentar fra June). De kan jo dele sine ideer med hverandre? Lærere oppfordres til å dele og å samarbeide. Vi snakker om å få en delingskultur i skolen. Etter det jeg har lært i organisasjonsteori så er det sentralt at en ønsket kultur er gjennomsyret fra toppen og ned eller motsatt. Norge er et lite land, norsk er et lite utbredt språk, vi burde jo dele på det vi har planer og tanker om en god skole med god pedagogisk bruk av IKT. Jeg vet hva mange av dem sier: "Nei, dette har vi ikke tid til." Det handler om prioriteringer. Jeg tror at på sikt vil man spare tid, fordi man kan få noe fra andre som man slipper å tenke ut selv. Eller at ens egne halvtenkte DSC00489gode ideer får innspill fra andre og blir til enda bedre ideer. Kanskje kan man spare reisetid og møtetid? Det burde finnes en arena for slikt uformelt samarbeid, synes nå jeg. Er det noen som tar oppfordringen?

7 kommentarer:

June sa...

Jeg blogger da virkelig, og jeg jobber med pedagogisk bruk av IKT i Hordaland. Kirsti i Buskerud blogger og. Så vi er flere.

Anne Cathrine sa...

Hjelp, jeg beklager. Selvsagt. Hvordan kunne jeg glemme deg. Bra du følger med. Flotte eksempler til etterfølgelse. Tror nesten jeg må endre hoveinnlegget jeg.

kirsle sa...

Hei frå Buskerud også. Bloggprosjektet mitt er ei notatbok om hobbyane mine(film,litteratur osv.),og mest for å prøve ut mediet. Av og til blir det innlegg om IKT også. Eg trur det er viktig å finne si form, ikkje kopiere andre. Men du etterlyser vel reine fagbloggar om IKT sett frå skuleeigarnivået? Skal vurdere om det er på tide å opprette ein blogg til.

Anne Cathrine sa...

@kirsle, ja, det er akkurat det jeg tenker på. Rundt omkring prøver man ut ulike modeller for god pedagogisk bruk av IKT, men hva slags modeller prøver man ut? Hvilke erfaringer gjør man seg? osv

Kjell Arild Welde sa...

Deling på tvers av fylkesgrensene.

I høst møttes lærere fra Sør- og Nord Trønderlag. Vi hadde mye å snakke om. Men - nord bruker ITSL, sør bruker Fronter og derved var LMS-grensen dratt opp. Og vi sitter nå hver på hver skole og venter på neste møte.

Jeg opprettet et ning-sted. Der har jeg skrevet så mye at jeg nå er lei av å se mitt ansikt.

Jeg er litt stolt over meg selv. Jeg har i løpet av et halvt år skaffet meg en bloggosfære som jeg kretser rundt.

Denne bloggosfæren består av kvinnelige norsk lektorer. Forstår dere hvordan det har gått til?

Nilshj sa...

Her er en til:
Kjell i NFK http://kjmork.blogspot.com/

Men, og dette er ikke noen form for kritikk, bare litt djevelens advokat ;-). Er det slik at det burde være et krav at en blogget?

Meg bekjent er det flere som innehar pedagogisk IKT-ansvarlig rolle i et fylke eller en kommune som over hode ikke kunne finne på å blogge på samme måte som noen andre gjør. Men det gjør dem ikke noe dårligere i jobben sin.

@Kjell Arlid ;-)

Anne Cathrine sa...

@ jeg ser problemet med LMS-grensene.

@NilsHj: Jeg tror absolutt ikke at de gjør noen dårligere jobb hvis de ikke blogger. Jeg er mest opptatt av deling av erfaringer. Fylkene står overfor de samme oppgavene, samme læreplaner, samme halvferdige opplegg fra direktoratet om at det må skoleeiere selv løse eller det må skolene selv løse. Ja, så sitter man der og klør seg i hodet i hvert fylke for å lage noen gode løsninger. Noe blir bra, noe blir mindre bra. Det er da samfunnsøkonomisk mest lønnsomt å dele erfaringene. Utvikle gode ideer i fellesskap og lære av hverandres erfaringer. Blogg trenger ikke være den eneste løsningen, men et samarbeid som ikke krever reising og planlegging er jo enormt ressurssparende.

Vet jeg glemte Kjell også.