torsdag 22. januar 2009

Blogg og It's learning

Jeg bruker blogg i det ene faget jeg underviser i. Det vil si at elevene skriver blogg og jeg har en fagblogg. Jeg har ikke hatt lyst til å kommentere rett i bloggen. Dette fordi jeg er redd jeg kan skrive noe som ikke bør kringkastes til alle og enhver. Men jeg har likevel lyst til at de skal bli sett og vite at jeg leser bloggene deres. I tillegg har jeg noen få elever som ikke ønsker å skrive blogg. Dette løser jeg ved å lage en oppgave i It'slearning, der må elevene legge inn lenke til bloggen sin, eller til et spesielt innlegg hvis jeg ønsker å vurdere det spesielt. Dette legger jeg inn tidsfrist på. Jeg åpner da en og en "elev-besvarelse" , klikker på lenken og skriver kommentar i It'slearning, evt. karakter hvis det er bestemt.

Dette er ikke akkurat revolusjonerende tanker, men jeg synes det gir en god kombinasjon av åpenhet og beskyttelse innenfor en besvarelse.

2 kommentarer:

Leif Harboe sa...

Jeg kommenterer ved hjelp av kommentarfeltet, men det er tips, råd og skryt. Jeg har funnet eksempler på åpen kommentering i noen pedagogiske blogger som jeg synes har gått altfor langt i direkte kritikk.

Anne Cathrine sa...

Ja, og det er jo jo greit. Nå nettopp var det en elev som sa til meg at han ønsket å få kommentaren i bloggen sin, siden jeg hadde skrevet så mye bra. Det er nok greit å tilpasse individuelt og å variere.