onsdag 10. desember 2008

De gode eksemplene

image-upload-11-750972 Overskriften på en demonstrasjon vi fikk se på It's learning møte i Bergen i går. Monika Solvig fra Hop skole i Bergen hadde med seg tre 10. klasseelever og hadde et rollespill hvor de viste undervisning i "gamle dager" dvs. år 2000 og undervisning i dag(2008). Det var i og for seg ikke noe revolusjonerende de viste. Jeg som underviser og bruker mye It'slearning og web2.0 i undervisningen kjente meg igjen. Men jeg tror at det er mange lærere der ute som ikke ville gjøre det, eller de ville kanskje mer kjenne seg igjen i år 2000-varianten. Det som slo meg var at det hele ga en virkelig god fremstilling og tydeliggjorde fordelene vi har i undervisningen når vi også kan bruke PC. Enkelt og greit. Trenger ikke flotte presentasjoner eller dyre foredragsholdere, med referanse til EDUCA. Kanskje var jeg spesielt lei av å sitte og høre på foredragsholdere, slik at jeg var mottagelig for andre presentasjonsformer. Uansett for å få lærere til å utnytte de mulighetene som finnes når vi har tilgang til et ekstra verktøy som PC er, så tror jeg på slike gode, virkelighetsnære eksempler fra hverdagen. Dette var bra.

Egentlig var det mye bra på dette møte. Lasse Borelius fra Blekinge Tekniska Högskola hadde et spennende innlegg om implementering av It'slearning og egentlig mye mer enn det. Endel om produksjon av læringsobjekter. Dette har jeg tror på, spesielt i vanskelige, teoretsike fag som matematikk og fysikk hvor mange elever trenger å få emnene repetert flere ganger. Han snakket også om at de hadde dratt i gang pedagogiske cafeer for å engasjere flere lærere i IKT-bruk, men det var bare de samme 10 - 15% som kom hver gang. Dette kjenner kanskje flere av oss igjen. Det er så mange man ikke får med seg. For å gjøre noe med dette hadde de etablert ressurslærere som fikk ekstra for å lære opp kollegaer. Det er har jeg tro på.  Dette snakket også Rune J. Krumsvik om, han hadde forskning som viste at det blant annet var veien å gå.

Jeg synes jeg er heldig som får være med på denne utviklingen med å ta i bruk ny teknologi og teste ut nytt. Undervisningen blir i allefall variert og jeg får engasjert elever på ulike måter. Eksempelt mitt med Wordle var godt i så måte. Men vil det vare? Er det kanskje slik at blogg, wiki'er etc virker fordi det er nytt. Etterhvert når nyhetens interesse gir seg så blir det like kjedelig som en kjedelig power point. Uansett verden går videre, og det dukker opp nye ting. Eller kanskje om fem år så blir elevene jublende glade og dødsengasjerte hvis du gir dem fargeblyanter og tegneark? Variasjon er nok en nøkkel uansett. Samtidig som vi må være kritiske og reflekterte til all bruk av metoder og verktøy vi benytter, uansett om det er gamle eller nye.

image-upload-9-753585Jeg er glad for at det er flere lærere der ute som tråkker spor når  løypene ikke er ferdig preparerte. Det er er spennende med upreparerte løyper, man kan ikke gå like fort og det er lettere å gå på tryne. Er det nok snø så lander man mykt. Siste refleksjon bærer preg av at jeg er enormt glad for at det er skiføre utenfor stuedøren og skisesongen er i full gang!

2 kommentarer:

June sa...

Flott tilbakemelding etter disse to dagene. Helt enig med deg at dramatiseringen av klasserom 2000 vs. 2008 var genial, -det enkle er ofte det beste. Viste på en god måte hvordan vi vinner noe ved å ta taknologien i bruk. Men dette var en lærer som visste når hun skulle ta i bruk digitale medier, og fordeler og ulemper med de ulike mediene. Ennå er ikke alle lærerne der.

Kjell sa...

Slik du beskriver "julesamlinga" til itsl as kan det virke som om det er litt ny vri i år enn tidligere år. Bra.