onsdag 12. november 2008

Web2.0 som medium

web20Leste om en Gasellebedrift i DN i går, som ikke hadde brukt penger på markedsføring. De hadde benyttet seg blant annet av Web2.0 -teknologien for å gjøre produktene kjent. Ganske spennende. Dette er med på å gjøre verden annerledes. Leste også Eirik Newths blogginnlegg om hvilken fordel det er å bruke blogg fremfor TV. "Det som blir sendt blir glemt, nevnte han når han snakket om TV-sendinger vs. blogginnlegg. " Blogginnlegget vil bli stående. Tror slike tanker er viktig å formidle til elevene når man skal motivere dem til å skrive blogg.

Elevene blir tidlig informert om nettvettregler - ikke vis hvem du er, bruk kallenavn. Det er ikke alltid det er hensiktsmessig. Dette hadde Petter Bae Brandtzæg et innlegg om på ITU konferansen, det ble i etterkant flere debattinnlegg om dette i Aftenposten. Jeg er veldig enig med Brandtzæg om at det er viktig å skille her.

Eirik Newth har også skrevet om verdien av å ha gode digitale spor. Når en arbeidsgiver Googler en person under tretti, og ikke finner noe, vil det kanskje oppfattes på samme måte som et hull i CV'en.

Valgkampen i USA er ennå et eksempel, June har kommentert det i sin Tanke-blogg. 

Det stopper ikke her, selvsagt ikke. Men det er utrolig spennende å få være med på utviklingen. Prøve ut nye ideer i klasserommet og  få jobbe på en skole med gode kollegaer hvor slikt arbeidet blir verdsatt og prioritert. Jeg har derfor tatt sitatet til Stig Hjerkinn Haug, under bloggtittelen min. Han er forøvrig en fantastisk underholdende og kreativ mann som gir masse energiinnsprøyting til dem som hører på. Altså sitatet: "Båten blir til mens mann ror." Man må prøve seg utpå. Kave litt i vannet med båten halvferdig. Vi kan jo svømme og vi tåler vann.

Det er kanskje  for tøft å tenke at flyet blir til mens man flyr....bare en tanke jeg fikk helt på tampen.

3 kommentarer:

Ingunn sa...

Ja, du er inne på noe viktig her. Vi har lett for å tro at det vi gjør ikke betyr noe, men jeg synes i hvertfall selv at min egen blogging har gitt meg muligheter som jeg aldri hadde trodd var mulig på forhånd. Jeg så jo for meg at jeg skulle skrible litt for meg selv i en krok på WWW. I stedet har det blitt masse oppmerksomhet, invitasjoner til å bidra og mulighet til å være med på å påvirke hvordan morgendagens skole skal se ut. Poenget mitt er at vi ikke vet hvilken vei det bærer før vi prøver - ikke så kult som Stigs uttrykk, kanskje, men likevel.

Hasse sa...

Will Richardson har en interessant artikkel om temaet å gjøre elevene "Googleable" og lære de networking, i siste nummer av educational leadership:
http://www.ascd.org/publications/educational_leadership/nov08/vol66/num03/Footprints_in_the_Digital_Age.aspx

Anne Cathrine sa...

@Hasse, Takk for tipset om artikkelen. Det var interessant lesing. Burde vært obligatorsik for alle lærere å lese den. Sitatet: "This may be the first large technological shift in history that's being driven by children. Picture a bus. Your students are standing in the front; most teachers (maybe even you) are in the back, hanging on to the seat straps as the bus careens down the road under the guidance of kids who have never been taught to steer and who are figuring it out as they go."

Det henger sammen med det Ingunn blir sitert på, at vi må være aktive på nett selv, hvis vi skal benytte det i undervisningen. I følge Will Richardson så bør vi jo det.