mandag 28. april 2008

Vurdering


Etter å ha lest Maritas innlegg på bloggen hennes om 1080 tilbakemeldinger, ga det meg assosiasjoner til vurdering generelt. Etter den nye forskriften kom i høst, har dette vært et hett tema på vår skole. Vi har diskutert og vi har hatt foredragsholdere som har informert, og jo mer vi hørte, jo mer komplekst ble det hele. Men etter at jeg hørte på Sigmund Liebergs foredrag på Rogalandskonferansen, nr. 5 Vurdering, ble det hele mye klarere. Absolutt verdt å høre på. Et av poengene hans var vurdering for læring underveis og vurdering av oppnådd kompetansen til slutt. Dette kan ta tid å innarbeide for elevene (og lærere). "Teller denne prøven mye?", dette er jo standard spørsmål fra elever. "Nei, den teller faktisk ingenting når jeg setter standpunktkarakteren, men tilbakemeldingen min sammen med dine egne vurderinger skal hjelpe deg til å forstå hva du må jobbe mer med og hvordan du kan forbedre deg for å oppnå en høyere standpunktkarakter til slutt." Dette er ikke alltid like enkelt, men jeg tror det er veldig riktig. Det blir en kontinuerlig læringsprosess. Det viktige er å få eleven engasjert i denne prosessen og ikke bare i en tallkarakter, og dette er nok utfordringen. Kanskje kan vi slippe å være så redde for at elevene skal jukse på prøver underveis i skoleåret, eller at de skal ha angst foran prøver, når de får vite at resultatet ikke teller direkte på standpunktkarakteren. Jeg har også benyttet meg av at elevene har rettet sine egne prøver og vurdert seg selv.

1 kommentar:

LK sa...

En annerledes måte å tenke på vurderingen på. Jeg har jo alltid ment at alle de lange kommentarene jeg skriver på elevenes arbeider er mye mer verdt enn selve karakteren, men hva skal vi gjøre for å få elevene til å forstå dette? Tror både vi lærere og elevene må gjøre noe felles her.